Tabula Rasa

Tabula rasa  

Het stadsbestuur heeft ooit plannen gemaakt om de Lieve vanaf het Gravensteen tot een het Rabot te dempen. Men wou de autosnelweg Brussel-Oostende via een 35 meter breed viaduct vanaf het Zuidpark met een boog langs Sint-Jacobs naar de gasfabriek laten lopen. Van daaruit werd dan een tweede viaductaftakking voorzien, die de automobilisten over de Lievekaai langs het Gravensteen en achter de Korenlei tot de Sint-Michielsbrug zou brengen. ‘Zo zouden de toeristen onmiddellijk in het hart van Gent aankomen en een prachtig zicht krijgen op drie torens’.

Om dit project te realiseren moesten de Tinnenpotstraat, de Lievekaai, het Gewad en meerdere andere straten verdwijnen. Zonder schroom stelden de ontwerpers: ‘La partie nord de la ville ne comprend aucun monument historique…on ne va tout de même pas classer les taudis comme étant de précieux souvenirs du passé?(…)l’imbroglio gantois demande autre chose que des solutions paresseuses pittoresques…’